کد مطلب:1611 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:295

عده طلاق


2519- زنـی كـه نه سالش تمام نشده , و زن یائسه عده ندارند , یعنی اگر چه شوهرش با او نزدیكی كرده باشد , بعد از طلاق می تواند فورا شوهر كند.



2520- زنـی كـه نه سالش تمام شده و یائسه نیست و شوهرش با او نزدیكی كند اگر طلاقش دهد , بعد از طلاق باید عده نگهدارد , و عده زن آزاد آن است كه بعد از آن كه شوهرش در پاكی طلاقش داد , به قدری صـبر كند كه دوبار حیض ببیند و پاك شود و همین كه حیض سوم را دید عده او تمام می شود , و می تواند شوهر كند.



ولی اگر پیش از نزدیكی كردن با او طلاقش بدهد عده ندارد , یعنی می تواند بعد از طلاق فورا شوهر كند , مـگر آن كه منی شوهر به طور جذب یا مانند آن داخل فرج او شده باشد , كه در این صورت بنابر اظهر باید عده نگهدارد.



2521- زنـی كـه حـیـض نمی بیند اگر در سن زنهایی باشد كه حیض می بینند , چنانچه شوهرش بعد از نزدیكی با او طلاقش دهد , باید بعد از طلاق تا سه ماه عده نگهدارد.



2522- زنـی كـه عده او سه ماه است , اگر اول ماه طلاقش بدهند , باید سه ماه هلالی یعنی از موقعی كه ماه دیده می شود تا سه ماه عده نگهدارد.



و اگـر در بـین ماه طلاقش بدهد , باید باقی ماه را با دو ماه بعد از آن و نیز كسری ماه اول را از ماه چهارم عده نگهدارد , تا سه ماه تمام شود , مثلا اگر غروب روز بیستم ماه طلاقش دهند و آن ماه بیست و نه روز بـاشـد , بـایـد نـه روز باقی ماه را با دو ماه بعد از آن و بیست روز از ماه چهارم عده نگهدارد , بلكه احتیاط واجـب آن است كه از ماه چهارم بیست و یك روز عده نگهدارد , تا به مقداری كه از ماه اول عده نگهداشته سی روز شود.



2523- اگـر زن آبستن را طلاق دهند , عده اش تا دنیا آمدن یا سقط شدن بچه او است بنابر این اگر مثلا یك ساعت بعد از طلاق , بچه او به دنیا آمد , عده اش تمام می شود , ولی این در صورتی است كه بچه فرزند شـرعی صاحب عده باشد , بنابر این اگر زن از زنا آبستن شده باشد , و شوهرش او را طلاق دهد عده او به وضع حمل بچه اش تمام نمی شود.



2524- زنـی كه نه سالش تمام شده و یائسه نیست اگر صیغه شود مثلا یك ماهه , یا یك ساله شوهر كند , چـنـانـچـه شـوهـرش با او نزدیكی نماید و مدت آن زن تمام شود , یا شوهر مدت را به او ببخشد باید عده نـگـهـدارد پس اگر حیض می بیند بنابر احتیاط باید به مقدار دو حیض عده نگهدارد و شوهر نكند و اگر حـیـض نـمی بیند , چهل و پنج روز از شوهر كردن خودداری نماید , و در صورتی كه آبستن باشد , عده او بـنـابـر اظـهـر تا دنیا آمدن یا سقط شدن بچه او است اگر چه احتیاط مستحب آن است كه به هر كدام از زاییدن یا چهل و پنج روز كه بیشتر است عده نگهدارد.



2525- ابـتـدای عـده طلاق از موقعی است كه خواندن صیغه طلاق تمام می شود , چه زن بداند طلاقش داده انـد , یـا نداند , پس اگر بعد از تمام شدن عده بفهمد كه او را طلاق داده اند , لازم نیست دوباره عده نگهدارد.